Inici > Documents > Dictàmens > 2014 > Dictamen 28/2014
Dictamen 28/2014
sobre l'Avantprojecte de llei de representativitat de les organitzacions professionals agràries
Grau d'acceptació
Norma aprovada: Llei 17/2014, del 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries
(*) Només es comptabilitzen les que fan referència a fragments de la norma finalment publicada, o a supressions proposades i aplicades
Resum
L’observació general és de caràcter tècnic. Pel que fa a les observacions, a l’articulat es pot destacar la que recomana que, per facilitar la participació dels electors, es redueixi el nombre mínim d’electors censats per poder constituir una mesa electoral en el municipi o nucli de població; la que considera que s’hauria de regular expressament determinades conductes sancionables; i la que proposa que els béns, drets i obligacions que corresponen a les cambres agràries es traspassin, a benefici d’inventari, a la Fundació de la Pagesia de Catalunya.
Vots particulars
En el vot particular, la Unió de Pagesos indica que comparteix en gran mesura el Dictamen del CTESC, però que no el pot recolzar integrament, atès que consideren que un dels aspectes essencials de qualsevol procés electoral és determinar les persones que poden ser electors i el Dictamen no recull la recomanació d’establir un paràmetre de professionalitat per a les persones jurídiques equiparable a l’exigit a les persones físiques.
La JARC indica en el seu vot particular que dóna suport al Dictamen consensuat que ha emès el CTESC, si bé vol deixar constància que considera necessari que aquesta Llei mantingui totes les garanties i previsions d’un procés electoral i que, a manca d’una Llei electoral catalana, conservi com a supletòria la Llei orgànica de règim electoral general. També posa de manifest que el procés que regula l’Avantprojecte i el previst per l’Estat espanyol en cap cas poden ser simultanis, atès que molts dels aspectes no són equivalents, com el cens o, fins i tot, les meses que s’han de constituir. Finalment, es considera que per tal de reflectir la variació del suport que té cada organització en l’exercici efectiu de la representativitat és més adient el termini de quatre anys per a la celebració d’eleccions que el proposat per la norma. PIMEC s'ha adherit a aquest vot particular.
Foment del Treball i Fepime consideren que la representativitat atorgada a les organitzacions professionals agràries mitjançant el procés electoral que regula l’Avantprojecte pot ser complementària, però en cap cas excloent dels interessos d’altres associacions que no participin en aquest procés electoral. També consideren que seria convenient completar la definició de les organitzacions professionals agràries fent referència a la Llei 19/1977.
Darrera actualització: 05/07/2024