Saltar al contingut principal
Consell de Treball,
Econòmic i Social de Catalunya
Logo del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya

Inici > Documents > Dictàmens > 2024 > Dictamen 02/2024

Dictamen 02/2024

sobre el Projecte de decret del règim lingüístic del sistema educatiu

Text complet del dictamen PDF

Òrgan d’aprovació
Ple
Data d’aprovació
11/03/2024
Aprovació
27 a favor, 0 en contra, 0 abstencions.
Vots particulars
0
Observacions generals
5
Observacions a l’articulat
9

Grau d'acceptació

Norma en tràmit.

Resum

El CTESC constata que la norma té la voluntat de donar instruccions precises als centres educatius pel que fa al model lingüístic educatiu i valora que el departament competent en matèria educativa assumeixi la responsabilitat última dels projectes lingüístics.

El CTESC entén que el projecte lingüístic dels centres educatius és un instrument adequat per a la concreció pedagògica del model lingüístic perquè permet respondre al context sociolingüístic del país.

El CTESC considera que, per a l’elaboració dels projectes lingüístics, el Departament competent en matèria educativa ha de proporcionar als centres educatius l’assessorament, els models i els indicadors globals, la formació específica, els instruments de procediment intel·ligents i col·laboratius (amb millors instruments digitals) i el suport administratiu i docent.

El CTESC considera que la norma no ofereix una actualització del model lingüístic escolar capaç d’entomar els canvis culturals i socials en què l’alumnat actual adquireix les seves competències lingüístiques.  El CTESC creu que cal tenir en consideració: el retrocés en determinats usos de la llengua catalana; el multilingüisme real de la societat catalana i la política de la Unió Europea que promou les competències plurilingües; els canvis que la digitalització i la globalització han provocat en l’aprenentatge de les llengües i en els usos culturals, socials i laborals, que activen el creixement de les llengües més parlades en el món en detriment de llengües pròpies; la creixent mobilitat de l’alumnat entre centres educatius i territoris; i, finalment, la preparació per a la vida laboral de l’alumnat, especialment dels ensenyaments postobligatoris, amb necessitats d’internacionalització cultural, acadèmica i econòmica.

Per aconseguir els objectius establerts en la norma, el CTESC considera que caldria una revisió de la previsió pressupostària i una incorporació de les inversions necessàries, d’una banda, per a incrementar els recursos dedicats a l’acollida escolar i a la seva millora organitzativa i, d’altra banda, per a programes específics per als estudis lingüístics de formació professional, que promoguin l’ús de la llengua catalana i el coneixement d’idiomes en atenció a les necessitats d’internacionalització de l’economia catalana.

Darrera actualització: 24/04/2024