Saltar al contingut principal
Consell de Treball,
Econòmic i Social de Catalunya
Logo del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya

Inici > Documents > Dictàmens > 2025 > Dictamen 04/2025

Dictamen 04/2025

sobre l'Avantprojecte de llei de drets culturals de Catalunya

Text complet del dictamen PDF

Òrgan d’aprovació
Executiva
Data d’aprovació
14/07/2025
Aprovació
5 a favor, 0 en contra, 0 abstencions
Vots particulars
3
Observacions generals
2
Observacions a l’articulat
38

Grau d'acceptació

Norma en tràmit.

Resum

El CTESC considera essencial que el desenvolupament de la norma prevegi mecanismes que permetin compatibilitzar la garantia efectiva dels drets culturals amb la sostenibilitat i la viabilitat econòmica del Sistema Cultural de Catalunya. Així, considera que l’Administració pública hauria de garantir un suport adequat als agents culturals incloent-hi recursos i mesures de foment. També considera que en el desenvolupament de la norma s’haurien de concretar les obligacions de cadascun dels agents que integren el Sistema Cultural de Catalunya.

El CTESC recomana incloure com a finalitat de la norma el garantir la no discriminació en els drets a l’accés i a la producció i contingut cultural. També recomana que s’incorpori a la norma que els projectes culturals poden ser tant individuals com col·lectius.

El CTESC considera que, al Sistema Cultural de Catalunya, s’hauria d’incloure el Sistema Públic d’Equipaments de Cultura de Proximitat i les societats cooperatives culturals. També considera que s’hauria de garantir que la integració voluntària d’entitats privades al Sistema Cultural es realitzi amb criteris objectius, transparents i adaptats a la seva naturalesa educativa i cultural.

El CTESC considera que quan es regula la cultura comunitària i l’associacionisme cultural s’hauria de fer referència a la gestió democràtica i especificar que l’associacionisme cultural pot prendre diferents formes jurídiques.

En relació amb els drets regulats a la norma, el CTESC recomana:

  • Incloure, com a dret d’accés a la cultura, el disposar de temps lliure per poder accedir a la cultura i que la jornada d’activitat obligada, ja sigui laboral, d’estudis o de cura de persones, no ho impedeixi.
  • Incloure, com a dret a l’expressió, la creació i la difusió culturals, l’exercitar professionalment l’expressió artística en condicions dignes i respectant els drets laborals, sense patir cap tipus d’assetjament laboral o amenaça professional.
  • Pel que fa al dret a l’educació i la formació artística, crear nous centres educatius, de formació professional i d’estudis universitaris, de titularitat pública, on poder cursar especialitats artístiques en el seu ampli ventall per cobrir la demanda existent. També recomana que, a més d’implicar les iniciatives locals i el món associatiu, en la formació cultural s’incloguin les cooperatives i altres formes jurídiques. D’altra banda, recomana preveure línies de suport específiques per a les entitats del Sistema Cultural de Catalunya que desenvolupin projectes educatius o de mediació cultural, amb l’objectiu d’ampliar la seva capacitat d’incidència territorial i sostenir-ne l’activitat.
  • Incloure, pel que fa als drets laborals i econòmics de les persones que treballen al sector cultural de Catalunya, el dret a no patir l’abús de falses figures de contractació mercantil que amaguen relacions laborals assalariades.

Pel que fa al Registre d’entitats i empreses privades, el CTESC considera que la norma hauria de preveure que aquest registre fos de caràcter públic i accés obert.

El CTESC considera que la norma hauria de regular la composició, funcions i règim jurídic de la Taula de Participació Cultural i establir la participació dels agents socials més representatius i les entitats de la comunitat cultural de Catalunya.

Pel que fa al finançament, el CTESC considera que s’hauria d’incloure que les administracions públiques vetllessin perquè els plecs de contractació de serveis i equipaments culturals garanteixin el respecte als drets laborals, mitjançant l’aplicació dels convenis col·lectius sectorials i que en la valoració de les ofertes es prioritzés la qualitat del servei per sobre del criteri econòmic. D’altra banda, considera que s’hauria d’incloure una definició de micromecenatge, on es reculli el caràcter col·lectiu, compartit i democratitzador, i de gestió participativa dels fons obtinguts a través d’aquesta figura.

El CTESC recomana que s’especifiqui en diversos articles que el que estableix la norma és sense perjudici del compliment de les diferents normatives vigents a Catalunya i en d’altres recomana que s’especifiqui que les previsions de la norma són conforme a la normativa aplicable.

El dictamen conté tres vots particulars. Un d’ells el presenta UGT per manifestar la discrepància amb una observació del dictamen que proposa modificar l’article 10 de la norma. Els altres dos el presenten Pimec i Foment per fer constar unes consideracions que han presentat però que no han comptat amb el suport de la majoria dels membres del CTESC i que, per aquest motiu, no s’han incorporat al text final del dictamen. També indiquen en quines observacions del dictamen no estan d’acord.

Darrera actualització: 03/10/2025