Saltar al contingut principal
Consell de Treball,
Econòmic i Social de Catalunya
Logo del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya

Inici > Documents > Dictàmens > 2025 > Dictamen 02/2025

Dictamen 02/2025

sobre el Projecte de decret de desplegament de la Llei 11/2022, de 29 de desembre, de millorament urbà, ambiental i social dels barris i les viles

Text complet del dictamen PDF

Òrgan d’aprovació
Executiva
Data d’aprovació
16/06/2025
Aprovació
6 a favor, 0 en contra, 0 abstencions
Vots particulars
2
Observacions generals
3
Observacions a l’articulat
21

Grau d'acceptació

Norma en tràmit.

Resum

El CTESC valora positivament aquest Projecte de decret ja que implica el desplegament de competències de la Generalitat en l’àmbit de rehabilitació d’habitatges, rehabilitació urbana, transició energètica i acció sociocomunitària i econòmica en la millora de barris i viles. Considera que el desplegament de la Llei 11/2022, que incorpora elements de millora relatius a la transició ecològica, generarà un efecte positiu als municipis i barris on s’apliqui.

El CTESC considera que el finançament hauria d’estar garantit d’una forma jurídica molt més sòlida, per tenir un finançament estable, suficient, sostingut en el temps i garantit per la Generalitat. També recomana aclarir en quins supòsits se subvencionaran el 50%, el 75% o el 90% dels programes objecte de finançament de la norma.

Pel que fa als requisits per obtenir la condició de municipi beneficiari de subvencions, el CTESC recomana modificar el nombre de la plantilla, passant de 25 persones a 10 persones, de les entitats que han d’indicar els mitjans dels quals disposen per prevenir i detectar casos d’assetjament sexual o per raó de gènere.

El CTESC considera que s’hauria d’aclarir que quan es fa referència a “agents socials identificats en les àrees d’atenció especial” s’hauria d’indicar que són els agents socials més representatius i les entitats socials més rellevats.

Pel que fa al contingut del programa memòria d’intervenció integral, el CTESC considera que l’avaluació ex ante també s’hauria de realitzar sobre l’impacte en l’ocupació de qualitat i que s’hauria d’incorporar com a criteri a valorar dels programes memòria la participació dels agents socials més representatius i les entitats socials més rellevants en el territori.

El CTESC recomana incloure una nova funció al Comitè d’Avaluació i Seguiment que és la d’establir mecanismes de participació dels agents socials més representatius i les entitats socials més rellevants. En aquest sentit, també recomana que en la composició de la Comissió de gestió del Fons de Recuperació Urbana, Ambiental i Social de Barris i Viles d’Atenció Especial s’incloguin dues vocalies per a les organitzacions sindicals més representatives i dues per a les organitzacions empresarials més representatives.

Atès que l’article 26 h) obliga els municipis que hagin rebut subvencions per rehabilitació d’habitatges a no poder fer un canvi d’ús durant un període de cinc anys, el CTESC proposa que en el cas d’habitatges de titularitat privada que s’hagin beneficiat d’ajuts a la rehabilitació fruit de programes finançats per la Llei 11/2022, si els habitatges es posen a la venda o lloguer es faci pels preus que determina anualment l’Agència d’Habitatge de Catalunya durant els següents 5 anys i si els habitatges tenen contracte de lloguer vigent que no es pugui apujar el preu durant aquesta cadència.

El CTESC considera que en l’annex I s’hauria d’afegir un nou criteri per determinar les àrees d’atenció especial per valorar la distància de la renda mitjana de cadascuna de les àrees respecte del valor mitjà de la renda neta catalana, i prioritzar aquelles que presentin valors més allunyats. També es considera que l’índex socioeconòmic territorial és insuficient per determinar les àrees d’atenció especial i que s’hauria de completar amb altres indicadors per tenir una visió més àmplia de la condició sociolaboral de les persones que habiten en aquestes àrees. Finalment, el CTESC recomana que els indicadors recollits en aquest annex es desagreguin per gènere.

El dictamen també conté dos vots particulars, un de Foment i un altre de PIMEC.

Foment mostra el seu desacord amb l’observació 18 a l’articulat ja que considera que s’afegeixen requisits i obligacions addicionals i desproporcionades en el cas dels habitatges de titularitat privada que s’hagin beneficiat d’ajuts a la rehabilitació fruit de programes finançats per la Llei 11/2022. En relació amb l’observació 20, considera que el fet de complementar l’indicador 26, relatiu a l’Índex socioeconòmic territorial, amb d’altres criteris addicionals per determinar les àrees d’atenció especial, afegeix a la norma una càrrega informativa desproporcionada.

PIMEC tampoc comparteix l’observació 18 a l’articulat, considera que les mesures proposades, d’una banda, serien més restrictives a d’altres similars com ara les que tenen per finalitat la millora energètica d’edificis i, d’altra banda, podrien limitar el nombre d’habitatges rehabilitats.

Darrera actualització: 18/06/2025